بررسی فرهنگ گیلکی ( رشت ) ادبیات و باورهای مردمی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده احیا’ یوسف زاده مرخالی
- استاد راهنما محمد علی گذشتی منیره احمدسلطانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پژوهش متضمن فرهنگ وآداب و رسوم وگویش ( زبان ) مردم رشت می باشدونگارنده در این راستا سعی بر آن نموده که نقش فرهنگ مردم این خطه را در تمامی موارد ازجمله در آبادانی شهر ، اقتصاد ، مشاغل ، سبک معماری و دیگر آداب و رسوم مورد بررسی قرار دهد.در این پژوهش سه گزینه مهم نقش اساسی داشته ،ادبیات ، زبان ( گویش ) و آداب و رسوم شهر قدیمی و تاریخی رشت که فرهنگ آن را تشکیل می دهند. در بخش های ابتدایی پژوهش در مورد شناخت هویت تاریخی و جغرافیایی شهر و معرفی جامع و کاملی در مورد جاذبه های دیدنی و صنایع دستی ،آداب و رسوم وباورهای عامیانه رشت توضیح داده شده است. رشت شهری است با سابقه تاریخی کهن و پیشینه درخشان فرهنگی و اجتماعی بسیاری در سطح ملی و توانسته درآن مفاخر بی شماری در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ،دینی و سیاسی به ایرانیان معرفی کند. از جمله حضور تاثیر گذار میرزا کوچک خان در جنبش هایی چون نهضت جنگل و بزرگانی چون صادق احسانبخش ، محمد علی افراشته ، جهانگیر سرتیپ پور ، پرفسور مجید سمیعی و....که هرکدام به تنهایی موجب افتخار و سربلندی یک شهر می باشند. و در باب گویش گیلکی ابتدا خصایص آوایی و دستوری ،ضرب المثل های گیلکی ، قصه ها بیان شده است. سپس در مورد دانش های عامیانه و طب سنتی«گیله تجربه» که موارد متعددی را شامل می شود تحقیق وبررسی شده است .پایان سخن به دلیل اینکه شهر رشت در مسیر ترانزیت بازرگانی ایران با روسیه واروپا قراردارد، اقلیت های مختلفی به این شهر روی آورده اند.
منابع مشابه
بررسی دستور گویش گیلکی رشت
رساله حاضر به بررسی دستور گیلکی رشت پرداخته است . این پژوهش نشان داده است که در این گویش 6 واکه وجود دارد که نسبت به واکه های فارسی معیار بسته ترند. واکه / / بعلت ایجاد نکردن تمایز معنایی یک واکه مستقل محسوب نمی شود. همخوان های این گویش مانند فارسی معیار بوده جز آنکه بجای /z/ از /j/ استفاده می شود.
نخستین دستور گردآوری فرهنگ مردمی
از سال 1872م، محققان شرقشناس به تحقیق در زمینة فولکلور تاجیک و فرهنگ مردمی پرداختند. از سال 1872م تا آغاز سال 1920م، تعداد عمومی پژوهش و طبع و نشر فولکلور تاجیک از 77 نگذشته است. درواقع، تحقیق و انتشار ایجادیات شفاهی (نظم و نثر شفاهی) خلق در سالهای بیست، در زمان شوروی وسعت یافت؛ بهطوری که در این سالها تعداد تحقیق و چاپ این آثار به شصت اثر رسید و در شهر دوشنبه مراکز تحقیق فولکلور تاجیک ایجا...
متن کاملبررسی فرایند واجی هماهنگی واکهای در گویش گیلکی رشت بر اساس واجشناسی خود واحد
واجشناسی خودواحد، ادامۀ تحقیقات در چارچوب واجشناسی زایشی است که اولین بار «گلداسمیت» در سال 1976 آن را مطرح کرد. در واجشناسی خودواحد، بازنمایی واجی از حالت خطی بیرون آمده، به صورت شبکهای و سلسلهمراتبی تبیین میشود. بر اساس این، فضای بازنمایی واجی، شامل مشخصۀ مستقل (خودواحد) است. در واجشناسی خودواحد، کانون توجه بر تغییراتی قرار گرفته است که قوانین واجی میتوانند بر سازمانبندی بازنمایهای ...
متن کاملشناخت فرهنگ مردمی ایران در تاجیکستان
یکی از محاسنی که گسترش رابطة ایران و تاجیکستان برای دو ملت داشته است، توسعۀ علم مردمشناسی است. دگرگونیهای سیاسی و اقتصادی آخر سدۀ بیستم که در کشورهای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان رخ داد، پژوهندگان این کشورها را وادار کرد تا حد امکان در این راستا قدمهایی بردارند. پس از استقلال تاجیکستان سفرها به کشور ایران شروع شد. نگارنده در این مقاله از سفرهای متعدد خود به ایران که با هدف شناسایی فرهنگ م...
متن کاملنخستین دستور گردآوری فرهنگ مردمی
از سال 1872م، محققان شرق شناس به تحقیق در زمینه فولکلور تاجیک و فرهنگ مردمی پرداختند. از سال 1872م تا آغاز سال 1920م، تعداد عمومی پژوهش و طبع و نشر فولکلور تاجیک از 77 نگذشته است. درواقع، تحقیق و انتشار ایجادیات شفاهی (نظم و نثر شفاهی) خلق در سال های بیست، در زمان شوروی وسعت یافت؛ به طوری که در این سال ها تعداد تحقیق و چاپ این آثار به شصت اثر رسید و در شهر دوشنبه مراکز تحقیق فولکلور تاجیک ایجاد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023